maandag 30 mei 2016

Hoe neem je een taxi in Bogota zonder opgelicht te worden?

Taxichauffeur in Bogota. Het moet een frustrerend beroep zijn door de onophoudelijke files. Vele dromen er dan ook van een huisje op het platteland te hebben.


Het loon van een taxichauffeur is karig. De meerderheid zal proberen elke rit iets meer aan te rekenen dan de officiële tarieven. Zeker als je een Europees uiterlijk hebt.

Vaak stelt men mij de vraag hoe lang ik al in Colombia ben. Lees: ben ik een makkelijk slachtoffer om af te zetten?

De meeste taxi's zijn klein, zodat ze makkelijk niet-koosjere manoeuvres kunnen uitvoeren in verkeersopstoppingen.

Graag geef ik enkele waardevolle tips mee, die ik in mijn ervaring met het nemen van honderden taxi’s in Bogota heb opgebouwd:


Een taxi tegenhouden of bellen?

In vele media beweert men dat het veiliger is om er één te bellen. In praktijk zal je dan vaak langer mogen wachten. Ik houd altijd willekeurige taxi’s tegen op straat, en heb daar nog nooit een veiligheidsprobleem mee gehad. Ik bel alleen taxi’s als ik op een plek ben waar geen taxi’s voorbij rijden.


De prijs

Achteraan de zetel moet altijd een prijskaart hangen. Als die er niet hangt kan je er achter vragen. Daar staan nummers op met prijzen. Kijk naar het nummer op de taximeter en vervolgens op de kaart welk bedrag met dat nummer overeenkomt.


Als hij een extra nacht-, zondag- of feestdagtarief aanrekent, controleer dan op de kaart of hij het juiste tarief aanrekent.

Als je de prijzen niet controleert op de kaart gaat hij gegarandeerd er een paar duizend peso’s bovenop aanrekenen. Vaak bestudeer ik tijdens de rit even ostentatief de kaart, zodat de chauffeur doorheeft dat ik het systeem ken.


De kortste weg

Een omweg nemen is een ook een vaak gebruikte truuk. Anderzijds weet men vaak de kortste weg niet. Ik merkte op dat men vaak een andere weg nam van de luchthaven naar mijn appartement. Daarom gebruik ik meestal een GPS-systeem (bvb. Google Maps) op mijn smart phone om de chauffeur de richting aan te geven.  


Laat je geen blaasjes wijsmaken

Een keer zei de chauffeur dat er een religieuze optocht plaatsvond in het centrum waardoor hij een andere weg moest nemen. Die omweg bleek hem erg gunstig, want wat normaal een rit van 10 minuten moest zijn werd een halfuur. Achteraf bleek uit navraag dat er helemaal geen optocht had plaatsgevonden. Dat onze bestemming gesloten was had hij ook niet gezegd, maar dat kan ik nog wel begrijpen.

Iemand zei me eens: als een Colombiaan je niet in het zak heeft gezet, dan is hij het vergeten. Deze stelling is m.i. wat eenzijdig, want Colombianen zijn erg gastvrij en delen graag wat ze hebben, maar er zit wel een zekere kern van waarheid in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten